Köpvillkor
Om Proloc AB
Företaget har sitt säte i Bromma. Företagets postadress är Ulvsundavägen 10, 168 67 Bromma. Org.Nr: 556726-1614. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till INFO@PROLOC.SE med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
1. Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@proloc.se
2. Leverans
Våra normala leveranstider är 3 dagar. Vid specialbeställda dörrar upp till 60 dagar.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@proloc.se
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och TNT
3. Priser
Alla priser i butiken anges i SEK. Välj företag för priser exklusive moms samt privatperson för priser inklusive moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
4. Ångerrätt
4.1 Ångerfrist
Distans- och och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) ger en konsument som köper en vara på distans (t ex via Internet) en lagstadgad ångerfrist på 14 dagar. Ångerrätten omfattar en laglig rätt att undersöka att en vara man beställt från oss fungerar/passar. Det innebär att man som kund har 14 dagar på sig, från den dag en vara mottogs, att meddela oss ifall man inte vill ha den. Orsak till varför man ångrat sitt köp behöver inte anges. Observera att ångerrätten endast gäller privatpersoner och inte företag.
4.2 Aktsamhet
Den lagstadgade ångerrätten gäller endast om varan returneras i ”väsentligen oförändrat skick” (10 §). Vi ber därför våra kunder att alltid öppna varornas originalförpackningar med aktsamhet, så att de vid behov kan återställas till säljbart skick.
4.3 Undantag
Vissa varor är undantagna från den lagstadgade ångerrätten med stöd i lagen, till exempel specialbeställda varor som nycklar och låscylindrar, varor som förändras på kunden begäran (till exempel med tryck), varor som riskeras att förstöras inom ångerfristen, om varans försegling brutits för upphovsskyddat material (till exempel CD eller DVD skivor) eller produkter och varor med nedsatta priser pga utförsäljning.
4.4 Retur
Vid ångrat köp återbetalar Bolaget kostnaden för de returnerade varorna. Detta förutsätter dock att de returnerade varorna inklusive produktförpackningarna är i oförändrat och säljbart skick, det vill säga oanvända, ej förstörda och ej skadade. Om de returnerade produkterna inklusive förpackningarna inte längre är i säljbart skick, äger Bolaget rätt att göra avdrag på upp till hela varukostnaden. Om kunden önskar returnera en vara, vänligen kontakta info@proloc.se, så skickar vi en returfraktsedel som måste användas när varorna skickas tillbaka. Vid retur bör originalförpackningen skickas tillbaka väl emballerad för att undvika skador på förpackningen under returtransporten. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta ut returer som skickas på annat sätt än genom returfraktsedeln.
Observera även att om kunden har valt faktura som betalningsalternativ, så är det kundens ansvar att betala fakturan innan förfallodatum, även om hela eller delar av leveransen är returnerade. Återbetalning / kreditering av fakturan, med avdrag för kostnader för returfrakt samt eventuella avdrag på produktkostnaden enligt ovan, görs efter kundens retur har hanterats och godkänts, och sker genom samma betalningssätt som kunden använt vid köpet. Vi hanterar och administrerar returer löpande, med en ungefärlig hanteringstid på 10 arbetsdagar. Enligt distanshandelslagen har vi 30 dagar på oss att hantera och kreditera returer.
5. Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
5.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Vid reklamationer eller fel leverans ombeds kunden att inom skälig tid kontakta vår kundservice och beskriva felet. Bolaget kommer därefter att skicka en returfraktsedel till kunden, för att ge kunden möjlighet att skicka tillbaka de reklamerade eller felaktiga varorna på Bolagets bekostnad. Vi tar inget ansvar för varor som skickas till oss förutom de varor som omfattas av reklamationsrätten.
Vänligen observera att en felaktig installation eller användning av en produkt kan leda till skador på produkten och att kunden därmed kan förlora sin reklamationsrätt. Om du installerar produkten själv, sker det därmed alltid på egen risk.
Om det visar sig att de reklamerade varorna inte har några fel eller att felet inte är ett ursprungligt fel, kommer Bolaget att skicka tillbaka varorna till kunden och fakturerar kunden kostnaden för returfrakten och frakten.
Läs om din reklamationsrätt hos Konsumentverket. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
6. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vissa produktegenskaper (funktioner) kan vara beroende på externa tjänster (som till exempel telefoni, Internet, DNS tjänster), övrig teknisk utrustning (som till exempel modem, router, switches och annan nätverksutrustning) och dess konfiguration, samt andra förutsättningar och omständigheter. Bolaget tar under inga omständigheter ansvar för produktens funktionalitet som är beroende på en eller flera av dessa faktorer.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
7. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
8. Betalleverantör
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
9. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
10. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företaget och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.